آشنایی با لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه ی فرود

لندینگ پیج (Landing Page) یا همان صفحه ی فرود ، صفحه ‌ای جدا از صفحات اصلی وب سایت است که معمولا کاربر بر روی یک بنر یا آگهی کلیک کرده و به این صفحه ارجاع داداه می شود . در این نوع صفحات از منو استفاده نمی شود ، برای هر صفحه فرودی که طراحی می شود هدفی وجود دارد ، با این کار عمل نهایی مخاطب محدود شده و در نهایت آگهی دهنده به هدف اصلی خود می رسد .

صفحه‌ی فرود یا لندینگ پیج چیست؟

صفحه‌ی فرود یا لندینگ پیج صفحه‌ای مستقل است که بازدیدکننده پس از کلیک روی لینک تبلیغ (رسانه‌ی اجتماعی، پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات بنری و غیره) وارد آن می‌شود. صفحه‌ی فرود معمولاً در کمپین‌های بازاریابی مورداستفاده قرار می‌گیرد، این صفحه با هدفی مشخص برای یک پیشنهاد خاص طراحی‌شده است و با سایر صفحات وب‌سایت شما متفاوت است.

 

اهمیت طراحی صفحه فرود

معمولا طراحی سایت و استایل کلی وب‌سایت با صفحه Landing Page متفاوت است، صفحه لندینگ پیج به صورت جدا از صفحات اصلی یک ‌سایت طراحی می‌شود، لندینگ پیج صفحه‌ای منحصر به فرد و خارج از چارچوب کلی وب سایت است. به همین علت طرح کلی سایت در آنها لحاظ نمی‌گردد. توجه داشته باشید که در حوزه بازاریابی درونگرا دلیل منطقی برای این موضوع ذکر شده وجود دارد؛ طرح اصلی سایت در صفحات فرود آورده نمی‌شود تا در عمل مخاطب محدود گردد چرا که با ایجاد تغییرات کلی به مدیرسایت یا آگهی‌دهنده زمان می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به‌واسطه صفحه فرود، به هدف نهایی خود برسد.

در طراحی یک Landing Page، توجه به این نکته بسیار مهم است که مخاطب، ما را دنبال نمی‌کند؛ بلکه پیام ما، جذابیت صفحه فرود و یا نیاز خود را احساس می‌کند و سپس ما را دنبال می‌کند و بدون شک وقتی بازدیدکننده را به یک صفحه لندینگ پیج هدایت می‌کنیم، برای دادن جلوه‌ی جذاب‌تر و حرفه‌ی‌تر در صفحه لندینگ پیج دستان باز است تا برای مخاطب به نمایش بگذاریم.

وقتی بنر تبلیغات شما در سایت‌ها قرار می‌گیرد و بازدیدکننده روی آن کلیک می‌کند، بازدیدکننده بدون اینکه در گوگل جستجویی انجام دهد وارد صفحه موردنظر شما می‌شود. برای همین صفحه فرود به صفحه هدف نیز مشهور است. بازدیدکننده وقتی برای اولین بار توسط بنری وارد سایت شما می‌شود هیچ دید خاصی نسبت به سایت و صفحه شما ندارد برای همین صفحات فرود هم می‌تواند فرصتی باشد و هم نقطه ضعفی در سایت، پس باید صفحه فرود به خوبی طراحی شود و بتوان با خوب جلوه دادن سایت به اهداف مورد نظر رسید چرا که دروازه افزایش بازدید و محصولات سایت هستند. مسلما اگر کاربری صفحه لندینگ بپسندد، تصمیم می‌گیرد که در سایت بماند و جاهای دیگر را هم ببیند. صفحه لندینگ می‌تواند هر صفحه‌ای از سایت باشد. انتخاب این صفحه به عهده خود شماست. بعضی‌ها صفحه اصلی را به‌عنوان صفحه لندینگ معرفی می‌کنند و بعضی‌ها یک صفحه خاص که مدنظر دارند.

شاید بتوان گفت که متداول‌ترین نوع لندینگ پیج، صفحاتی هستند که در تبلیغات Google Adwords وجوددارند. یک پست بلاگ یا هر مطلبی که بر روی وب سایت بارگذاری می‌کنید لزوما لندینگ پیج نیست، چرا که ممکن است چندین هدف را آن صفحات دنبال کنند.

یکی از مزیت‌هایی که طراحی صفحه فرود نسبت به طراحی سایت دارد هزینه آن می‌باشد، هزینه و زمان کمتری اصولا طراحی یک صفحه فرود لازم دارد.

انواع لندینگ پیج

صفحه فرود Opt-In Landing Pages

گفتیم که لندینگ پیج اصولا هیچ کدام از بخش‌های سایت مانند هدر، فوتر و سایدبار پیش‌فرض را ندارد و کاربران از طریق تبلیغات، بنزها در دیگر سایت‌ها، موتورهای جستجوگر، شبکه های اجتماعی و … به صفحه هدف یا همان صفحه فرود هدایت می‌شوند و با یک پیشنهاد جذاب روبرو می‌شوند.

صفحات Opt-In Landing Pages که به اختصار Opt-in Page هم گفته می‌شود نوعی از صفحات فرود هستند با این تفاوت که بخش‌های سایت مانند هدر، فوتر و سایدبار در آنها وجود دارند. و این نوع صفحات در جایی یا یک فرمی است که اصولا در تمام صفحات به چشم کاربران میخورد.

صفحه فرود Click Through

صفحه فرود Click Throughبه این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد که وقتی کاربری کلیک کرد و به صفحه‌ای دیگر ارجاع داده بشود، هدف از این نوع صفحات صرفا متقاعد کردن بازدید‌کننده و کلیک کردن آن بر روی لینکی خاص و سپس هدایت آن به صفحه ای دیگر است و اصولا برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتریاستفاده می‌شود. صفحه فرود  Click Throughرا می‌توان برای توصیف یک محصول با ارائه جزئیات کافی طراحی کرد. بنابراین به عنوان یک متقاعد کننده برای بازدید کنندگان عمل کرده و آن ها را به تصمیم گیری برای خرید نزدیک‌تر می‌کند.

صفحه فرود Lead Generation

صفحه فرود Lead Generation برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها هدف این نوع صفحات فرود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان است و آنها اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگ پیج وارد می‌کنند. بنابراین، صفحات Lead Generation اغلب اوقات، یک فرم همراه با شرح خدمات و آنچه که شما در ازای ارسال اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان حاضرید به صورت رایگان به کاربر بدهید را داراست. مانند کتاب الکترونیکی رایگان و یا شرکت در یک وبینار آموزشی رایگان در مقابل دریافت اطلاعات بازدیدکننده.

دکمه فراخوان یا Call To Action چیست

دکمه فراخوان یا به اختصار CTA اصولا در اکثر طراحی های صفحات فرود در نظر گرفته می‌شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است و در خیلی از اهداف صفحات فرود کلیک خوردن این دکمه است، پس باید در طراحی و نحوه چیدمان و مکان آن دقت لازم را به‌کار برد ولی در درجه اول لازم است زمینه کلیک خوردن دکمه CTA را فراهم کنیم. منظور این است که کیفیت محتوا، استایل صفحه و نحوه چیدمان دیگر المان‌ها در صفحه فرود کمک بسیاری به بالا رفتن میزان کلیک CTAمی‌کند. دکمه فراخوان یا CTA می‌تواند برای درخواست عضویت در خبرنامه، برای درخواست دانلود فایل و یا پر کردن یک فرم مورد استفاده قرار گیرد.

بعد از طراحی اولیه دیگر المان‌های صفحه فرود، یکی از مهم‌ترین نکات طراحی دکمه Call To Action است. باید بدانیم این دکمه‌ها و فرم‌ها را چگونه طراحی کنیم و در کجای سایت بکار ببریم. در مورد استفاده از رنگ باید در این دکمه‌ها دقت زیادی داشته باشیم تا بتوانیم جاذبه ایجاد کنیم نه دافعه! در عکس زیر اطلاعاتی از اینکه باید از چه رنگ‌هایی استفاده کنید و از چه رنگ‌هایی باید پرهیز کنید را می‌دهد، هر چند این اطلاعات صرفا برای دادن دید کلی به شما است و ممکن است برای یک تجارتی مفهومی دیگر پیدا کند.

اینکه بتوانید Call-to-Action های بهتر و جذاب‌تر طراحی کنید، فقط به میزان علم گرافیک شما بستگی ندارد و باید در کنار علم گرافیک نمونه‌های موفق را هم بررسی کرده و حتی از آنها الگوبرداری کنید. شرکت Hubspot کتابی را انتشار داده که در آن صد و یک Call to Action تاثیرگذار به نمایش گذاشته شده و بی‌شک این کتاب الکترونیکی می‌تواند برای شما هم الهام بخش باشد.

نکات مهم درباره صفحه فرود

  1. در طراحی Landing Page بهتر است که هیچ‌گونه لینک خارجی قرار داده نشود چرا که ممکن است کاربر را از هدف اصلی دور کند و به سایتی که لینک آن وجود دارد برود.
  2. صفحه فرود فقط برای دریافت اطلاعات به صورت یک طرفه از کاربران نیست بلکه نوعی تبادل اطلاعات است، اگر شما صرفا بخواهید فقط اطلاعات دریافت کنید و هیچ چیز رایگان و ارزشمندی به کاربران هدیه ندهید، در این صورت آنها هم به احتمال زیاد همین موضع‌گیری را نسبت به شما خواهد داشت. روش‌های بسیار زیادی برای تشویق بازدیدکنندگان به ارائه اطلاعات وجود دارد، مثلا در ازای دادن ایمیل توسط کاربر یک کد تخفیف یا هدیه‌ای ارزشمند و کلا امتیازی باارزش به آنها داده شود که فقط مخصوص خودشان باشد، همچنین باید بستری فراهم شود تا کاربر از درج اطلاعات خود بیم نداشته باشد و محفوظ ماندن اطلاعات را حس کند تا بتواند بیشتر ترغیب به دادن اطلاعات خودشان به شکل صحیح باشند.
  3. هدف‌های مختلفی ممکن است یک لندینگ پیج داشته باشید، مانند دانلود کتاب الکترونیک رایگان، ثبت نام در وبینار، راهنمایی خرید و استفاده از محصول، اشتراک خبرنامه و … که باید متناسب با هدف طراحی لازم صورت بگیرد.
  4. یکی از بهترین راه‌کارها برای افزایش نرخ تبدیل و رسیدن به هدف در صفحه فرود، این است که تا می‌توانید مراحل ثبت‌نام را برای کاربران ساده و سریع کنید. هرچه مراحل ثبت‌نام بیشتر باشد، کاربر رغبت کمتری برای پر کردن اطلاعات خود خواهد داشت. پس برای طراحی یک صفحه فرود موفق، پروسه‌ای را ترتیب دهید که بازدیدکننده با یک کلیک بتواند در آن ثبت‌نام کند و این موضوع می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد.
  5. از محتوای کپی در لندینگ پیج استفاده نکنید، استفاده نکردن از دیگر محتوای صفحات سایت، کار مشکلی به نظر می‌رسد. ولی ارزش آن را دارد، یکی از راه‌حل‌های مناسب و هوشمندانه، در استفاده از متن‌های کپی استفاده آنها در تصاویر یا ویدیو است.
  6. پیام خود را تکرار کنید. در زندگی روزمره شاید تکرار، مفهوم چندان خوشایندی نداشته باشد، با این‌وجود، ارتباط بین صفحه فرود و تکرار پیام می‌تواند روشی بی‌نظیر برای تأکید روی یک نکته‌ یا ویژگی کلیدی در تجارت شما باشد. اینکه شما متنی خاص را در قسمت‌های مختلف به شیوه‌های جذاب تکرار نمایید باعث می‌شود آن متن ملکه ذهن کاربر شود. و حتما می‌دانید که اگر محصولی، متنی، عکسی، یا هر چه در ذهن کاربری به شکل مثبت ثبت شود باعث ایجاد تبلیغات کلامی شده و هدف شما را گسترش می‌دهد. به راستی چه تبلیغاتی قوی‌تر از تبلیغات کلامی است؟
  7. خدمات یا اطلاعاتی را به رایگان در اختیار کاربران بگذارید. ارائه چیزی باارزش به شکل رایگان و یا هدیه برای برخی افراد شگفت‌آور است، انجام این کار بخصوص در یک صفحه‌ی فرود می‌تواند انگیزه‌ی فوق‌العاده‌ای برای کاربران به شمار رود. اینکه مدیر سایت به این نکته پی ببرد که باارزش‌ترین سرمایه‌ی او مشتریان او هستند نه محصولاتی که برای فروش دارد باعث موفقیت او در اهدافی می‌شود که در صفحات فرود نهفته است.
  8. به تعهدات خودتان پایبند باشید. قول دادن برای موارد مختلف به کاربران جز راه‌کارهای قوی است، که سبب می‌شود ریسک انجام عملکرد پیشنهادی، برای مخاطب پایین بیاید و همچنین تعهدات شما باعث می‌شود که مخاطب در رابطه با همکاری با شما حس امنیت بیشتری داشته باشد و برخی تردیدها و موانعی که بر سر راه او وجود دارد برطرف شود. به طور مثال وب‌سایت  Halevy Life، یک باشگاه ورزشی خصوصی در نیویورک است و در صفحه فرود خود متنی نوشته بود:  Halevy Life Fitness Guaranteed به معنای برنامه‌ی بدن‌سازی گارانتی شده‌ باشگاه  Halevy Life. این یک پیشنهادی منحصربه‌فرد است. یعنی اگر شخصی عضو این باشگاه شود و پس از گذراندن دوره، به فرم مورد انتظار خود نرسد، این باشگاه متعهد می‌شود که هزینه‌ی او را برگرداند؛ این سبب می‌شود که باشگاه Halevy Life تنها باشگاه بدن‌سازی شخصی در سرتاسر دنیا باشد که گارانتی برگرداندن هزینه را دارد. روشن است که تعهدی که می‌دهید باید وجاهت و شایستگی لازم را داشته باشد. تعهدی که توسط این باشگاه داده‌شده است، پیشنهاد بسیار جذابی است و سبب شده است که مدیر این باشگاه در مرکز توجه عموم مردم قرار گیرد.
  9. از اعداد و ارقام استفاده کنید، آیا می‌دانستید، کاربران ۲۹۵ برابر کمتر از شما تمایل دارند که این مقاله را بخوانند؟ ارائه‌ی اعداد و ارقام می‌تواند راهکار بی‌نظیری برای جلب‌توجه مخاطب باشد، بنابراین اضافه کردن یک آمار جذاب در صفحه‌ی هدف بسیار به نفع تجارت ماست.
  10. از ویدئو کلیپ‌ها استفاده کنید، استفاده از یک ویدئو می‌تواند ابزار مناسبی برای جلب‌توجه بازدیدکننده و ترغیب او به کلیک روی محتوای مربوطه باشد. مدت‌زمان این ویدئو می‌تواند عاملی تعیین‌کننده باشد. ویدیو در لندینگ پیج می‌تواند یک دید کلی و خوبی را به کاربر بدهد. این تکنیک روی میزان نرخ تبدیل کاربر به مشتری تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارند. از طرفی به کمک ویدئوها، انتقال داده و اطلاعات راحت‌تر می‌گردد.
  11. پرسش و پاسخ راهکاری مؤثر است، تشخیص نیت کاربر برای ورود به صفحات فرود، عاملی اساسی است. زمانی که متوجه این نکته شوید که چه چیز کاربر را به‌سوی صفحه‌ی هدف شما جذب کرده است، می‌توانید طی یک اقدام پیشگیرانه، سؤالاتی که ممکن است برای کاربر پیش بیاید را پاسخ دهید.
  12. از سرنخ‌های جهت‌دار استفاده کنید، یک صفحه‌ی هدف که به‌خوبی طراحی‌شده باشد، به‌وضوح نشان می‌دهد که کاربر باید کجا را کلیک کند یا اطلاعات خود را وارد کند. بااین‌حال می‌توان از فلش‌ها برای وضوح بیشتر استفاده نمود. جهت‌دار کردن صفحه فرود حتی به‌طور دقیق توسط نشانگرهای حرارتی (که میزان و مسیر نگاه بیننده روی تصویر و طول مدت نگاه او را نشان می‌دهد) موردبررسی قرارگرفته است. نتایج به‌دست‌آمده نشانگر قدرت این سرنخ‌ها برای جلب‌توجه مخاطب است. توجه کنید:

    در این دو تصویر تفاوت حضور و عدم حضور سرنخ‌های جهت‌دار را در یک تبلیغ مشابه مشاهده می‌کنید. قسمتی که به رنگ قرمز درآمده است نشانگر این است که کاربران به مدت طولانی‌تری به آن نقطه نگاه کرده‌اند. به قسمت‌هایی که کاربران توجه بیشتری به آن‌ها کرده‌اند دقت کنید؛ در تصویر سمت راست تقریبا همه‌ی قسمت‌ها (به‌جز بدن کودک که هدف اصلی ما نیست) بیشتر از عکس سمت چپ مورد توجه قرارگرفته است.

  13. به رنگ‌ها توجه کنید، زمانی که صحبت از صفحات فرود به میان می‌آید، رنگ‌ها یکی از فاکتورهای اساسی برای انتقال پیام است و می‌تواند تأثیر بسیاری بر موفقیت صفحه هدف داشته باشد. انتخاب رنگ تنها به ویژگی‌های زیباشناسی و یک طراحی جذاب مربوط نمی‌شود، گرچه این عامل بسیار مهمی است.
  14. خالی ماندن برخی فضاها اشکالی ایجاد نمی‌کند، بدترین لندینگ پیج‌ها، صفحه‌های بسیار شلوغ هستند. این صفحات سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند اطلاعات مربوط به برند خود را در صفحه فرود جای دهند و آن‌قدر مطالب زیادی را در آن می‌گنجانند که برای خواننده گنگ و گیج‌کننده می گردد. مشخصاً این، آن چیزی نیست که بازدیدکننده به دنبالش هست. استفاده از فضای خالی در Landing Page، سبب می‌شود که این صفحه مرتب به نظر آید و توجه به‌سوی مطالب و عناصر مهم آن جلب شود.
  15. احساسات مشتریان را تحریک کنید، تحریک احساسات مشتری، یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که می‌توانید به واسطه‌‌ای آن بر تأثیرگذاری برند خود بی‌افزایید. مثلا استفاده از کودک برای دریافت کمک‌های خیریه و یا بیماری‌های لاعلاج می‌تواند تأثیر خوبی بر احساسات بازدیدکنندگان بگذارد.
  16. در لندینگ پیج خود از نشان‌های اعتماد استفاده کنید. در بسیاری از تکنیک‌های بالا، روش‌های از  جذب اعتماد کاربران را مشاهده کردید، اما مطمئناً ارزش این را دارد که یک بخش کامل را به آن‌ها اختصاص دهیم. نشان اعتماد یکی از قدرتمندترین عناصری است که می‌توانید از آن در صفحه‌ی هدف خود بهره ببرید. نشان اعتماد انواع مختلفی دارد، مثلا: لوگوی برندها، نشان همکاری، نظرات کاربران، سفارش و توصیه، نشان اعتماد الکترونیک (ای‌نماد و …)، گارانتی و ضمانت و در سازمان‌های معتبر. در ادامه بیشتر درباره این نشان‌ها صحبت می‌کنیم.
  17. افزودن لوگوی برندها و نشان‌های همکاری در صفحه فرود، یک روش عالی برای به نمایش گذاشتن متقاضیان معروف کسب‌وکار شماست. بسیاری از وب‌سایت‌ها از این روش برای به رخ کشیدن پوشش‌های خبری درباره‌ی برند خود استفاده می‌کنند.
  18. نظرات کاربران و توصیه‌ها بسیار می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. بازاریابی دهان‌به‌دهان یکی از تأثیرگذارترین انواع بازاریابی است، بخصوص اگر بسیاری از کاربران تجربه‌ی خریدهای اینترنتی خود را از یک وب‌سایت بخصوص در رسانه‌های اجتماعی بازگو کنند. بنابراین اگر از چنین امتیازی برخوردار هستید حتماً از آن در صفحه‌ی هدف خود بهره بگیرید.
  19. گاهی ممکن است تکنیک‌ های بالا با هم به شکل ایده‌آل همخوانی نداشته باشند.پس بهتر است چند ورژن از صفحه‌ فرود خود را تهیه کرده و مورد ارزیابی قرار دهید و با یکدیگر مقایسه کنید. گاه پیش می‌آید که برخی تکنیک‌ها با برخی اهداف همخوانی ندارند. بنابراین اگر به این موضوع شک دارید، حتماً این مقایسه را انجام دهید و به فرضیات اکتفا نکنید.